Als kind speelde ik na drie lessen op de viool met een cellomaatje zelfbedachte muziek, omdat noten lezen nog te lastig was: creatie en communicatie met klank doe ik nog altijd graag in de vioollessen en ensembles. Ik speelde in orkesten en bands, klassiek, folk, modern, klezmer, jazz. Vormen van samenspel met verschillende ‘spelregels’ die ik graag combineer en hiermee ruimte bied voor creativiteit en een eigen inbreng van spelers. Na de schoolmuziekopleiding en vioolstudie in Den Haag en Rotterdam, werkte ik op muziekscholen, het basisonderwijs en schoolbegeleiding organisaties. Blijven leren en ontdekken doe ik in mijn werk en middels zang en jazzimprovisatieles, mijn strijkkwartet en de Novilo coachingopleiding.
In mijn huidige werk als ensembleleider en viooldocent geef ik vorm aan meerdere jaarlijkse projecten en creëren we met elkaar unieke muzikale en sociale ervaringen.
Over de Berlage strijkers
De samenklank van een strijkersgroep met meerdere stemmen; zo warm en vol kan dat klinken! Er zijn talloze prachtige composities voor geschreven door alle tijden.
Met elkaar een muziekstuk spelen is een complexe zaak: je instrument leren spelen, de muziek voorstellen, op elkaar afstemmen en reageren, de klank voelen resoneren… Dat lukt niet direct perfect, daar gaan tijd en oefening mee gepaard.
Het is de uitdaging om overzicht te houden en mee te gaan in de stroom! Dit leerproces is telkens weer een ontdekkingstocht met elkaar en de muziek. Ik heb jarenlang gewerkt met kinder- en jongerenensembles. In 2021 kwam ik bij Berlage strijkers; ik vind het leuk met volwassenen nieuwe uitdagingen aan te gaan.
Met elkaar werken is motiverend om te blijven studeren. Een einddoel helpt daarbij. Als na een periode samenwerken uiteindelijk de muziek op een concert klinkt, geeft dat een geluksgevoel en een prettige saamhorigheid waarbij ieders inbreng telt!